
A lovak rendkívül jó felfogóképességgel rendelkeznek. A lovadnak nem okoz nehézséget az új leckék és a kisebb mestermutatványok elsajátítása, ha fel tudod kelteni az érdeklődését, és le tudod kötni a figyelmét.
A lovak a felfogóképességüket bámulatosan jó emlékezetüknek köszönhetik. Nem felejtik el sem a jó, sem pedig rossz tapasztalatokat, amelyekben valaha részük volt.
A lovak kitűnő emlékezőképességgel rendelkeznek. "Mindent elraktároznak és semmit sem törölnek"-mondja Alexis Gruss, aki a lovak emlékezőképességét a számítógéppel hasonlítja össze. Ezeket a képességeket hasznosítanunk kell, és semmi esetre sem szabad alábecsülnünk. Pozitív vagy negatív módon minden élmény bevésődik a ló emlékezetébe. Emlékszik egy leckére, vagy azért, mert félt tőle, mivel utána megbüntették, vagy mert megjutalmazták és megdicsérték érte. Más szóval: minden helyzetet egy kellemes vagy egy kellemetlen érzéssel kapcsol össze. Ha az emlék jó, szívesen meg fogja ismételni a feladatot. Ha azonban a helyzet rossz emlékeket ébreszt benne, a leckét csak nagy fáradsággal fogja megtanulni, sőt néha még meg is makacsolja magát, és ellenszegül egyik-másik gyakorlat elvégzésénél. Ebből kifolyólag rendkívül fontos, hogy megdiscsérjük a lovat, és minden helyesen végrehajtott feladat után legalább egy szusszanásnyi szünetet biztosítsunk a számára. A tanultak így pozitív módon vésődnek be, a ló buzgalma, igyekezete is nőni fog, és nagy léptekkel halad előre a tanulásban. Ha túlságosan magas igényeket támasztasz lovaddal szemben, és nem hagysz neki elegendő időt az új dolgok feldolgozására, elveszíti a tanulásban lelt örömét.
Ahhoz, hogy egy ló valóban együttműködjön a gyakorlások során, fel kell kelteni a figyelmét. Amint az érdeklődés alábbhagy, a ló már nem figyel kellőképpen, és te csak az idődet pocsékolod. Ilyenkor inkább iktass be szünetet, és pihenjetek egy kicsit.
A lovak olyanok, mint a gyerekek. Minél fiatalabbak, annál nagyobb fáradságukba kerül az összpontosítás. A munkafázisoknak ezért a lehető legrövidebbeknek kell lenniük, sok szünettel tarkítva. Ha órák hosszat megszakítás nélkül dolgozol a lovaddal, hamarosanteljesen elveszed a kedvét. A lónak egyre kevesebb öröme telik a munkában, a végén talán már a megjelenésedre is idegsen reagál. Ennek következményeként csak vonatottan haladsz előre a tanulási programmal. Ne feledkezz el a pontosság elvéről, a napi penzumot ezért oszd kisebb, néhány perces fázisra. meg fogod látni, hogy ezen a módon sokkal többet el lehet érni.
A lovak sokat tanulnak utánzással. Ezért igen előnyös, ha a lónak van egy idősebb, tapasztaltabb pajtása, amelyik a tanítómester szerepét játssza. A fiatalabb lovakat sétalovagláson is egy idősebb lónak kellene kísérnie, amelytől hihetetlenül sokat képesek tanulni.

A csikó számára az anyakanca a legjpbb tanítómester. Nevelése és temperamentuma erőteljesen befolyásolja a csikó vérmérsékletét, magaviseletét. Mivel a csikó mindenben utánozza az anyját, minél gyakrabban kell a kancával dolgozni, míg a csikó mellette van (futószárazás, kilovaglás, könnyű feladatok). A csikó így az anyja oldalán már nagyon korán tanulni kezd, mégpedig oldott légkörben.
Sok lovas indokolatlanul alábecsüli védence felfogóképességét. Nem is sejti, mennyi és mekkora lehetőség adódik arra, hogy lovaával foglalkozzon, és valamit megtanítson neki.
Az úgynevezett pozitív vagy operatív kondicionálás talán a legtöbb sikerrel kecsegtető tanulási módszer, amely nagyon közel áll a ló lényéhez. Ez tulajdonképppen pozitív ösztönzést jelent, melynek során oly módon befolyásoljuk az állat viselkedését, hogy utasításainkat minél készségesebben éls pontosabban teljesítse. A módszer lényege a jutalmazás: egy sikeres gyakorlat után a lovat azonnal megjutalmazzuk, így arra ösztönözzük, hogy ismételten az előbbihez hasonló szinten teljesítsen. A jutalom lehet egy kis nyalánkság, simogatás, dicsérő szó vagy egy kis pohenő. Lényeges viszont, hogy a lovat még a gyakorlat alatt vagy legkésőbb egy-két másodperccel utána megjutalmazzuk. Ez a módszer negítav értelemben is működik, ha a lovat megbüntetjük, nem pedig dicsérjük. Korholással, a gyakorlat megismételtetésével vagy egyéb büntetéssel igyekszünk a lovat eltéríteni a rossz magatartástól. Az eredmény azonban nem olyan megggyőző, mint a pozítív kondicionálás esetében.
A lovak tanulási képességei a gyakorlások során folyamatosan fejlődnek. Más szóval: minél jobban motíválunk egy lovat, annál könnyebb valami újat megtanítani neki, és annál nagyobb kedvvel végzi el a nehezebb gyakorlatokat is. Minél többet tanul az ember, annál többet szeretne tudni, illetve képes befogadni. A lovaknak ingerdús környezetre és érdekes, változatos napirendre van szüksége. Az unalom és a félelem csökkentik a tanulákonyságot. |